Thursday, July 28, 2011

Empat Minit Terakhir #4

(Bahagian 1 | 2 | 3)

Ada beberapa tabiat yang boleh diamalkan oleh para pendebat sepanjang perdebatan berlangsung untuk menghasilkan ucapan penggulungan yang baik.

1. Bina ucapan penggulungan dari mula

Sekiranya pasukan sudah menetapkan pendebat yang bakal menyampaikan ucapan penggulungan, molek sekali untuk pendebat tersebut mempunyai mindset yang tepat.

Bersedia dari awal. Setiap definisi, kes, hujah, fakta, dan bidasan yang dikemukakan oleh pihak lawan terus dicatat dalam bentuk yang boleh digunakan dalam penggulungan. 

Kalau hendak disusun saat sesi penggulungan hampir, tentulah cacamarba jadinya. Latih minda untuk meringkaskan kes pihak lawan sejurus selepas pendebat mendengarnya.

Sentiasa timbulkan persoalan, misalnya, bagaimana untuk ringkaskan kes ini? Penerangan ini mewakili bahagian kes yang mana? Pendebat pasukan lawan yang mana lebih banyak bertahan/menyerang?

Kemahiran mendengar, berfikir, dan mencatat dalam masa yang sama WAJIB dikuasai oleh semua pendebat. Salin dan bentuk ucapan penggulungan seawal ucapan pendebat pertama.

2. Pengurusan catatan

Ya, tidak ada juri yang akan memeriksa kertas catatan pendebat. Malah, tidak ada markah pun. Namun demikian, pengurusan catatan amat penting dalam menyiapkan ucapan penggulungan.

Saya cadangkan agar kerangka ucapan penggulungan dicatat pada sehelai kertas sahaja. Lebih banyak kertas, lebih banyak masa yang bakal pendebat gunakan untuk membelek-belek.

Buang masa. Empat minit terlalu mahal untuk dibazirkan sebegitu rupa. 

Andai pendebat perlu mengulang sebut hujah ahli pasukan, salin kata kunci (atau apa saja label yang pendebat berikan untuk kepala/tajuk hujah) dan elakkan daripada menghimpun kertas-kertas hujah. Tindakan sedemikian bakal mengelirukan pendebat sewaktu sesi penggulungan.

Paling penting, tulis ucapan penggulungan di minda pendebat. Bayangkan aliran ucapan tersebut. Aksara pada kertas hanya berfungsi sebagai pembantu untuk mencetuskan ide sewaktu sesi penggulungan.

3. Saring, saring, dan saring

Saya sudah nyatakan dalam entri terdahulu, dan saya ulang sekali lagi. Empat minit terlalu singkat. Jangan puaskan nafsu debat dengan menyumbat semua isi dan bidasan dalam ucapan penggulungan. Pasti tidak sempat.

Yang PALING penting sahaja dimasukkan dalam ucapan penggulungan. Elakkan daripada menyertakan contoh-contoh kecil dalam perdebatan yang tidak membawa kesan. 

Kalau ada analogi yang dibawa oleh pasukan lawan, balaslah dalam ucapan penggulungan hanya sekiranya analogi tersebut jelas dan MEMBERI KESAN kepada kes pasukan.

4. Bincang

Lebih banyak otak, lebih baik. Tidak kiralah sama ada anda pendebat berstatus bintang atau pendebat muda, percayalah pada rakan sepasukan.

Minta ide mereka apabila menyiapkan ucapan penggulungan. Barangkali ada sudut pandang mereka yang lebih tepat dalam memahami hujah dan bidasan pihak lawan.

Pendebat pertama dan kedua (sepatutnya) boleh memberi pandangan mendalam mengenai hujah mereka, manakala pendebat ketiga (sepatutnya) lebih peka dengan hujah lawan.

Lebih mudah jika setiap ahli pasukan ditugaskan sebelum perdebatan bermula untuk mencatat mana-mana bahagian ucapan pihak lawan yang dikhuatiri tidak sempat dicatat oleh penggulung.

Jangan pernah lupa, debat merupakan sukan minda berpasukan. Anda tidak keseorangan dalam gelanggang.

No comments:

Post a Comment