Thursday, July 28, 2011

Masalah Penyampaian #3

(Bahagian: 1 | 2)

5. Jangan Malas Menulis

Kerap juga saya perhatikan kertas catatan pendebat muda ketika sesi latihan. Kebanyakan yang mempunyai masalah penyampaian berkongsi rupa kertas yang sama.

Nota-nota bercempera dan tidak teratur.

Ini satu tabiat buruk dan perlu dijauhi, melainkan anda sudah mencapai tahap berdebat dengan lancar tanpa sepatah kata pun tercatat sebagai nota.

Bentuk catatan debat menggambarkan bentuk fikiran anda. Justeru, molek sekali sekiranya para pendebat mencatat hujah atau bidasan secara teratur. 

Manfaatkan catatan untuk membantu pembentukan idea, bukannya menulis teks. Zahirkan aliran idea seringkas mungkin pada kertas catatan. 

Singkatan, simbol, carta alir, peta minda - gunakan apa saja yang mampu membantu kefahaman anda untuk menyampaikan hujah atau bidasan.

Kalau catatan sendiri pun anda baca sambil berkerut dahi, bagaimana untuk memberi faham dan yakin pada audiens?

6. Mula Pada Minit Pertama

Satu lagi tabiat yang sering saya perhatikan dalam kalangan pendebat muda ialah reaksi mereka apabila tiba giliran untuk menyampaikan ucapan.

Ramai juga yang terkejut atau tersentak kecil apabila nama atau giliran dipanggil. 

Hal ini bagi saya aneh. Sebab, bukankah anda sedia sedar bahawa anda berada dalam gelanggang perdebatan dan giliran anda pasti tiba?

Mengapa masih ada yang seolah-olah tidak menyangka giliran mereka tiba?

Jawapan saya mudah. Ada dalam kalangan anda yang shut down otak, atau meletakkan otak dalam keadaan standby sehinggalah giliran anda.

Apabila ini berlaku, otak anda akan dipaksa bekerja keras untuk melakukan banyak perkara pada masa yang sama.

Anda perlu menyusun segala ide, merujuk kembali nota debat, mengatur pernafasan, mengenal pasti situasi sekeliling dan audiens, mencari kosa kata untuk disampaikan, dan banyak lagi - semuanya pada saat anda berdiri.

Hasilnya? Anda gugup. Deruan adrenalin akan menguasai segala-galanya.

Gerakkan jentera fikir seawal minit pertama, tidak kiralah anda berdebat di posisi mana sekali pun. Susun dan ulang sebut aturan hujah dan fakta dalam minda.

Semakin kerap anda mengulang kaji hujah dan bidasan sebelum sesi ucapan bermula, semakin mudah untuk anda menyampaikannya.

Perasaan gugup untuk menyampaikan ucapan sebenarnya berpunca daripada kealpaan kita bahawa debat hanya semata-mata seni pengucapan awam.

Debat juga (atau lebih utama sebagai) seni berfikir. Kerah akal untuk bekerja, bukan hanya mengasah lidah dan tutur bicara.

No comments:

Post a Comment