Thursday, July 28, 2011

Masalah Penyampaian #2

(Bahagian: 1)

3. Tahu Apa, Tak Tahu Bagaimana

Pada hemat saya, ini kelemahan yang sering menjadi keluhan pendebat muda. "Saya tahu apa nak cakap, tapi tak tahu macam mana nak cakap."

Mengapa hal ini boleh berlaku? Bagaimana ide sedia ada tidak boleh diterjemahkan dalam bentuk kata-kata yang disampaikan secara berkesan?

Jawapan paling mudah, kerana perkataan yang diperlukan bagi membolehkan pendebat meluahkan ide dan fakta tidak wujud dalam minda. Ya, penyambungan ide memerlukan kosa kata.

Kosa kata yang saya maksudkan bukanlah glosari puitis. Bukan. Ini koleksi perkataan biasa yang digunakan untuk menyambung ide dan menyampaikannya dengan berkesan.

Misalnya, kata hubung (dan, atau, kerana) atau penanda wacana (walau bagaimanapun, oleh hal yang demikian, pun begitu, malah).

Perhatikan langgam bahasa yang digunakan dalam akhbar. Teliti cara ide dan hujah disambung dalam aliran yang mudah dihadam. Baca, baca, dan baca. 

Ide dan maklumat dalam minda sememangnya wujud bercempera. Macam susun suai gambar. Kalau tak ada perkataan yang sesuai sebagai penyambung, maka ide akan kekal terpisah.

Tambahkan kosa kata. Baca, baca, dan baca.

4. Pendebat Perlu Bernafas

Percaya atau tidak, ramai juga pendebat yang tiba-tiba mengubah cara bernafas sebaik sahaja mula berucap. Belum habis tujuh atau lapan minit, sudah tercungap-cungap.

Apabila sudah lelah sedemikian rupa, penyampaian pasti terganggu.

Secara fisiologi, tentulah normal apabila tempo pernafasan berubah ketika debat. Apabila kita gementar, degupan jantung meningkat. Begitulah seterusnya. Ini bukan entri saintifik.

Cuma, saya galakkan para pendebat untuk mengawal pernafasan ketika berdebat. Beri peluang paru-paru anda mengambil udara ketika berucap.

Caranya? Mesti ada jeda henti ketika berdebat. Berhentilah sesaat dua antara satu fakta dengan fakta lain. Jangan risau, masa pasti mencukupi andai bijak mengatur kandungan ucapan.

Selain mengatur nafas, jeda henti juga membantu anda menyusun perkataan yang bakal diucapkan selepas itu. 

Jangan rusuh dalam debat. Jangan seksa diri. Beri ruang pada diri untuk berfikir dan bernafas.

No comments:

Post a Comment